arm_rangi_farsi-removebg-preview

جزیره کیش یک چالش بین‌المللی را در ایران به نمایش گذاشت.

مجله تخصصی PRO AUDIO MEA فروردین ۱۳۸۷

شرکت فارس تکنولوژی کیش (یک شرکت مستقر در تهران)  اخیراً با نصب یک سیستم حرفه‌ای صوتی کامل در مرکز همایش‌های بین‌المللی در منطقه آزاد تجاری کیش، کار بر روی آنچه را که «یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صوتی و تصویری ایران در دهه گذشته» می‌نامد، به پایان رسانده است.

مرکز همایش‌های بین‌المللی قرار است به سنگ بنای جزیره کیش تبدیل شود، جزیره‌ای که از سال ۱۳۷۱ به عنوان منطقه آزاد تجاری در جمهوری اسلامی شناخته شده است و به طور گسترده در منطقه به عنوان یکی از تفرجگاه‌های بزرگ خاورمیانه شناخته می‌شود.

در کنار مرکز همایش‌های بین‌المللی جدید، هتل پنج ستاره داریوش، که خود شامل یک هتل هفت ستاره و پارک دلفین کیش به مساحت ۱۰۰۰۰ مترمربع است، به خود می‌بالد. از دیگر پروژه‌های در حال ساخت در این جزیره می‌توان به اولین هتل با انرژی خورشیدی خاورمیانه اشاره کرد.

مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش که توسط سازمان منطقه آزاد کیش (KFZO) اداره می‌شود، به منظور توانمند سازی جزیره کیش به عنوان یک مرکز منطقه‌ای جهت کنفرانس‌ها، سمینارهای بزرگ و برنامه‌های هنری ساخته شده است. در حال حاضر، این تسهیلات شامل یک سالن اصلی با ۹۰۰ صندلی، ۱۰۰۰۰ مترمربع به همراه ساختمان‌های جانبی شامل سالن‌های کنفرانس کوچک‌تر، سایت‌های کامپیوتری و دفاتر اداری است.

توسعه‌های برنامه‌ریزی‌شده برای آینده این مرکز، یک سالن تئاتر با ظرفیت ۶۰۰ صندلی، یک سینمای ۴۵۰ نفره و مراکز فرهنگی کوچک‌تر هستند.

شرکت فارس تکنولوژی کیش پس از یک فرایند طولانی مناقصه برنده قرارداد مدیریت نصب تجهیزات مرکز همایش‌ها با مشارکت شرکت شریک خود یعنی شیدکو در تهران شد.

آدام اشرف آبادی، مدیر فنی و روابط بین‌الملل، توضیح داد: این پروژه به اندازه‌ای بزرگ بود که شرکت‌های مشهور زیادی را جذب این مناقصه کرد. دو نکته باعث شد که ما بر شرکت‌های دیگر غلبه کنیم – اول، طراحی سیستم ما برای سالن اصلی و اتاق‌های کنفرانس، و دوم اینکه شرکت شیدکو تنها توزیع‌کننده بسیاری از برندها است.”

از جمله این برندها می‌توان به کمپانی تولید کننده بلندگوهای ایتالیایی RCF اشاره کرد که محصولاتش قسمت اعظم تجهیزات سالن اصلی را تشکیل می‌دادند، با یک لاین اری  TTL33A  به علاوه یک سیستم کنفرانس دیجیتال Forum 9000 در کنار یک سیستم ترجمه هم‌زمان Thesys 1000.

  در جای دیگر مرکز همایش‌ها، سه اتاق کنفرانس کوچک‌تر با ظرفیت ۲۰، ۳۰ و ۶۰ نفر با سیستم‌های Forum 9000 و Thesys 1000 عرضه شده‌اند و اتاق چهارم نیز برای حداکثر ۱۰۰ نفر ظرفیت در نظر گرفته شده است. در بخش‌های دیگر این پروژه، کنسول‌های میکسرهای Soundcraft Vi6، تعداد زیادی میکروفون AKG و صفحه‌نمایش‌های ویدئویی SONY گنجانده شده است.

با چنین توقعات زیادی که برای موفقیت پروژه مرکز همایش‌های  بین‌المللی کیش در نظر گرفته شده بود، تیم فارس تکنولوژی کیش یک سال زمان صرف نصب و راه اندازی تجهیزات این مجموعه کرد که آقای آبادی آن را به عنوان بزرگ‌ترین چالش این شرکت توصیف می‌کند.

او گفت: مشکل اصلی دور بودن جغرافیایی از محل پروژه بود. کیش در جنوب ایران است، بنابراین تکنسین‌های ما و خانواده‌هایشان مجبور شدند در منطقه‌ای با هوای گرم و رطوبت بسیار بالا به آنجا منتقل شوند.

فارس تکنولوژی مجبور بود از مواد و تجهیزات ویژه‌ای برای مقاومت در برابر این شرایط استفاده کند. چالش دیگری که با آن روبرو بودیم سالن اصلی بود که در نظر گرفته شده است تا یک بخش چندمنظوره باشد – یک سالن کنسرت، یک سالن کنفرانس و مکانی برای اجرای تئاتر – ما مجبور بودیم تجهیزات مختلف را بدون تداخل در کار یکدیگر ترکیب کنیم.”

با این وجود، با تکمیل پروژه در حال حاضر، فارس تکنولوژی و شیدکو در موقعیتی قرار دارند که نقشی محوری در ایجاد آنچه که امید است به یک مرکز بزرگ در ایران و منطقه تبدیل شود، ایفا کرده‌اند.

آقای آبادی اظهار داشت: “انجام این پروژه نه تنها برای فارس تکنولوژی، بلکه برای کل ایران مهم بود.”