arm_rangi_farsi-removebg-preview

ضبط و پخش تصویر

روزگاری برای هر سخنرانی و گردهمایی تنها یک سکو لازم بود و سخنرانی که صدایی واضح داشته باشد. نمایش‌های سنتی بر سکویی در میان میدانگاهی اجرا می‌شد و تماشاچیان فقط در چند ردیف اول می‌توانستند چهره بازیگران نمایش و سخنران را ببینند و باقی حاضرین تنها به‌واسطه شرح تماشاچیان ردیف‌های جلوتر می‌توانستند به اصل ماجرا پی ببرند.

اما تکنولوژی، این روزها به ما امکان می‌دهد در سالن‌های همایش، تئاتر و موسیقی به یاری هنرمندان و سخنرانان بیاییم و هنر و دانش آنها را به همه تماشاچیان حاضر و غایب برسانیم.

روزگاری نمایش و پرزنت منحصر می‌شد به توانایی‌های فردی انسان‌ها اما حالا سیستم‌های پیشرفته تصویر به بازیگران و سخنرانان افزونه‌هایی داده است تا به‌عنوان ابزار آنها را به کار بگیرند و هر روز به کیفیت اجراهای خود اضافه کنند و تماشاچیان و شرکت‌کنندگان در این گردهمایی‌ها نیز بتوانند بهترین استفاده را از زمانی که در این سالن‌ها روی آن صندلی‌ها روبروی سن می‌گذرانند را ببرند و رضایت بیشتری در همه ایجاد می‌شود.

ما در فارس تکنولوژی متناسب با تعریف کاربری‌های هر مکان سیستم ضبط و پخش تصویر متناسب با آن فضا را طراحی و اجرا می‌نماییم.

حقیقت این است که تنها داشتن بالاترین تکنولوژی‌های روز نیست که یک شرکت را موفق به ارائه بهترین خدمات ضبط و پخش تصویر می‌کند آنچه مهم است تجربه و تخصص در زمینه اجرا و بهره‌برداری مناسب و به‌جای آن ابزارهاست.

در ادامه به تفکیک در خصوص سیستم‌های پخش تصویر و ضبط تصویر که هرکدام به نوبه خود تخصصی منحصربه‌فرد و خاص محسوب می‌شوند می‌پردازیم.

پخش تصویر

تنوع تکنولوژی در نمایشگرهای تصویر نیازمند شناخت دقیق از نقاط ضعف و قوت هر یک از تجهیزات این بخش است.

سالن‌های سینما

در سالن‌های سینما، سامانه پخش تصویر مهم‌ترین بخش سالن است. به دلیل سرعت ارتقا سیستم‌های تصویربرداری و ساخت فیلم‌ها، استفاده از تکنولوژی روز در پخش تصویر سالن سینما ضروری است؛ لذا ارتباط با کمپانی‌های اصلی ساخت پروژکشن‌‌های سینمایی برای اطلاع از آخرین تکنولوژی‌ها در دستور کار مهندسین طراح فارس تکنولوژی است.

علاوه بر دستگاه پخش سینمایی جنس پرده نمایش و مکانیزم آن نیز به همان اندازه مهم است و موردتوجه ما در فارس تکنولوژی است. پرواضح است که اگر آخرین کیفیت تصویر را هم توسط پروژکشن‌های آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا را در اختیار داشته باشید با استفاده از پرده نمایش ضعیف یا نامناسب همه آن تلاش‌ها بی‌فایده خواهد بود. استفاده از محصولات کمپانی‌های معتبر و دقت در جنس پرده سینمایی در ارتقا کیفیت یک سالن سینما بسیار مؤثر خواهد بود.

 

سالن همایش و آمفی‌تئاتر

در سالن‌های همایش و به‌عبارت‌دیگر سالن‌های چندمنظوره سامانه نمایش تصویر معمولاً دو وظیفه اصلی دارد.

یکی پخش تصویر پرزنت و ارائه سخنران یا در بعضی موارد فیلم و دیگری نمایش زنده تصاویر مراسم در حال اجرا.

 ما در فارس تکنولوژی متناسب با نیاز سالن و ابعاد آن معمولاً از نمایشگر اصلی سالن و نمایشگرهای جانبی استفاده می‌نماییم. از طرف دیگر در این‌گونه سالن‌ها می‌بایست امکان ارسال تصاویر از سن (معمولاً از چند نقطه) و اتاق فرمان فراهم باشد.

لذا ما در طراحی سیستم‌های پخش تصویر، سناریوهای متنوعی متناسب با کاربری سالن را پیش‌بینی می‌نماییم و دقت می‌شود موارد زیر در این سناریوها به‌دقت فراهم شود.

  • امکان ارسال تصویر از طریق لب تاپ، تبلت، گوشی همراه از روی سن و تریبون
  • امکان مشاهده تصاویر توسط اپراتور اتاق فرمان پیش از نمایش روی نمایشگر سالن در اتاق فرمان
  • امکان ارسال تصویر از منابع مختلف مانند رایانه، پخش‌کننده‌های گوناگون، سیستم فیلم‌برداری و …
  • امکان سوئیچ بین ورودی‌های مختلف
  • امکان انتخاب نمایشگر (در صورت وجود چندین نمایشگر) توسط اپراتور و وجود ابتکار عمل در اتاق فرمان

سالن کنفرانس

موارد گفته شده در خصوص سالن‌های همایش و آمفی‌تئاتر در سالن‌های کنفرانس نیز صادق است. به‌علاوه آنکه معمولاً در میزهای کنفرانس از نمایشگرهای کوچک رومیزی به‌صورت فردی یا دو نفر یکی استفاده می‌شود. در بعضی موارد نمایشگر دیواری یا پرده نمایش بزرگ‌تر نیز در سالن وجود دارد.

آنچه در طراحی تجهیزات سالن‌های کنفرانس بسیار مهم است دقت در ایجاد امکان ارسال تصویر از رایانه شخصی افراد از نقاط مختلف میز است و امکان پخش خروجی سامانه ضبط تصویر سالن نیز برای ارتباط مؤثر افراد حاضر در جلسه مطلوب است.

شرکت فارس تکنولوژی در این مبحث با ایجاد کارگروه تخصصی شامل تیم معماری و تیم طراحی تجهیزات بهترین طراحی میزها را با درنظرگرفتن نظرات همه افراد این کارگروه ایجاد می‌کند.

در تمامی موارد مورد اشاره استفاده از تکنولوژی هماهنگ با کاربری در کنار طراحی درست و دقیق از خدماتی است که توسط فارس تکنولوژی صورت می‌پذیرد. در طراحی باید دست کاربر سالن را برای انتخاب‌‌های مختلف باز گذاشت و این موضوع موجب افزایش قابلیت‌های یک سالن برای سناریوهای مختلف کاربری خواهد شد.

 

ضبط تصویر

فیلم‌برداری با دوربین‌های روباتیک از نیازهایی است که در بسیاری سالن‌های همایش، کنفرانس، چندمنظوره، کنسرت و تئاتر ضروری است.

 متناسب با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کیفیت دوربین‌ها ما در فارس تکنولوژی در طراحی‌های خود از تجهیزات به‌روزتری در این عرصه استفاده می‌نماییم. همیشه توصیه ما استفاده از محصولات کمپانی‌های پیشرو و شناخته شده در تمامی بخش‌های تجهیزاتی است و این موضوع در خصوص سامانه فیلم‌برداری نیز حائز اهمیت است.

جانمایی و تعداد صحیح دوربین‌ها در سالن از نکات مهمی است که توسط مهندسین فارس تکنولوژی موردتوجه قرار می‌گیرد همچنین امکانات کافی در اتاق فرمان برای میکس و ترکیب تصاویر دوربین‌ها با تصویر احتمالی پرزنت یا ارائه در حال انجام و ضبط تصویر فیلم‌برداری شده از دیگر مواردی است که در طراحی مدنظر قرار می‌گیرد.

در سالن‌های کنفرانس معمولاً از سامانه خودکار ضبط تصویر استفاده می‌شود. این سامانه‌ها، ضبط فیلم جلسه به‌صورت خودکار و بدون نیاز به کاربر را فراهم می‌آورد و این امکان برای مستندسازی جلسات بسیار ضروری و مفید خواهد بود.

در کنار این ضبط خودکار ما در طراحی سالن‌های بزرگ‌تر از سامانه ضبط دستی نیز بهره می‌گیریم که موجب افزایش کیفیت فیلم ضبط شده از جلسه می‌گردد.